Sabotaj

Assalamualaikum..

Mesti korang cam interested nak tahu kan nape tajuk kali bunyinya agak pelikkan? Mengapa SABOTAJ tajuk yang dipilih? So, mari kita mulakan cerita..begini ceritanya..setiap hari saya akan punch card dipondok jaga. Selama 2minggu lebih semuanya berjalan lancar. Da siap punch saya akan terus menuju ke office saya yang berada di tingkat 1, Blok 2 (Unit Protokol)..begitu la kebiasaanya sehinggalah 2-3 hari kebelakangan nie. Ada sesuatu yang mencurigakan hati saya telah berlaku. Pada suatu pagi yang tenang saya punch card di pondok jaga seperti harihari yang lalu tapi pada hari itu kad saya telah direject oleh mesin tersebut 5kali..5kali oke..! Da reject sekali dua mungkin saya boleh bersabar tapi ini 5kali..you spoil my day la machine. Dalam hati nak ke hempok dan tumbuktumbuk mesin tue sehingga jatuh menyembah bumi. Tapi sabar, sabar tu separuh dari imankan? So saya hanya hanya bersabar..dengan sebuah senyuman yang terhias di bibir maka saya pun bertanya pada pak cik jaga..

Bunga: Assalamualaikum, boleh sayo tanyo bakpo kad sayo nie keno reject? 5
kali doh sayo try..


Jaga: Boleh eyh..acu bubuh mula kad awok tu..bubuh slowslow..

Bunga: oke..


Lalu saya pun ke tempat machine itu semula untuk punch card. Dalam hati terdetik betul ke aku letak card laju tadi?? Rasanya macam biasa saja...namun percubaan kali ini masih tidak berjaya. Sekali lagi saya ke tempat jaga tadi..

Bunga: Tok leh pun..

Jaga: Meh sini sayo buat...


Treeettt..! kad tersebut massuk dengan jayanya setelah jaga tersebut menekan satu butang yang terdapat pada mesin tersebut...jaga tersebut tersenyumsenyum..

Bunga: Timo kasih..

Jaga: Samosamo..

Itulah yang terjadi pada 2 hari yang lepas..cerita kemarin pun begini ceritanya..tapi mengapa hanya kad saya yang direject?? Kad orang lain sama sahaja dengan kad saya tapi mengapa tidak pula direject?? Hairan bukan? Maka saya bercerita mengenaiperistiwa ini kepada 2 orang teman saya iaitu Angah dan Nurul..

Bunga: Duo ari doh kad atie keno reject..xtahu bakpo, gerelah..

Nurul: Haa? bakpo kad awok keno reject?

Bunga: Sayo pun xtahu..tapi bakpo kad sayo sore jah gitu? Ore lain xpun..

Angah: Atie letok kad dekat PSM la..nanti angoh punch sekali dengan hop
angoh..


Nurul: Betul tu ti..

Maka bermula hari ini saya tidak lagi punch card dipondok jaga tersebut. Pagi tadi abang jaga tersebut menunggu saya..nak kencing aku lagi? Weyhh..aku bukan budak sekolah rendah la..ko silap mangsa! Da la xyah susahsusah tunggu aku lagi..buat aku naik menyampah aje! =,=

Pagi tadi turun je dari kereta umie, saya terus masuk ke dalam perkarangan bangunan SUK dengan hati yang gembira melintasi pondok jaga tersebut. Abang tu jaga masih disana melihat saya masuk tanpa punch card seperti biasa..kehairanan barangkali..dengan langkah seribu aku melangkah cepatcepat untuk sampai ke PSM secepat mungkin. Saya perlu punch card Angoh dan kad saya pagi ni.. kami bahagi tugas..saya akan punch card pada waktu pagi, maka Angoh akan punch card waktu balik nanti..sebab nak terlalu cepat kasut saya tercabut. Malu bukan kepalang. Tapi saya masih buat muka derkk aje..;p Ada sorang kakak menegur saya..


kakak: hehe..tu la nak cepat sangat..nk g mano ni?

Bunga: hhehe..nak cepat nak g punch card..sokmo punch card kt pondok jaga
tu. Tapi sokmo keno reject. Jadi keno punch kt PSM...


kakak: ooo...kijo sini ko?

Bunga: Eyh..dok la. Practikal jah..awok?

kakak: Sayo kijo sini, baru seminggu..

Bunga: owhh..namo gapo?

kakak: Mai..awok?

Bunga: Atie..umo brapo?

kakak: hehe..tuo doh..awok 21 ko?

Bunga: hom..

kakak: Sayo tuo dari awok, 23 doh..

Bunga: owh..kak Mai..*sambil tersenyum*

kakak: oke la. Kak g dulu deh..nanti jupo tegotego la deh..ok byebye..

Bunga: oke bye..


Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya bukan? Sebab mesin punch kad dan abang jaga saya dapat kawan baru...Alhamdulillah..saya meneruskan perjalanan ke tempat punch kad.. cuba bayangkan office saya di tingkat 1 manakala mesin tersebut terletak di tingkat 2..dengan perot kosong yang belum diisi agak tercunggapcunggap bagai hampir putus nafas dibuatnya..selesai punch kad kami maka hati rasa senang..balik nanti turn angah punchkan..kami perlu bergilirgilir..baru la adilkan? Untuk punch kad di pondok jaga lagi mungkin tidak..sekarang abang jaga gatal xperlu kenakan saya lagi...anda hanya membuang masa saya..masa saya amat bererti bagi saya, mungkin pada anda TIDAK!



p/s: 3 weeks DONE!!


No comments:

Post a Comment